dodano: 15-02-2016
Godziny funkcjonowania:
od poniedziałku do piątku w godzinach od 630-1630
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
NASZE PRZEDSZKOLE
Przedszkole Publiczne Nr 4 w Pyrzycach mieści się przy ul. Zabytkowej 50, a powstało w 1979 r. Budynek przedszkola usytuowany jest z dala od ulicznego zgiełku, a bogata roślinność w postaci wielu gatunków drzew, krzewów i żywopłotu tworzy specyficzny klimat.
Placówka posiada cztery oddziały, do których uczęszcza 100 dzieci. Wychowaniem i nauczaniem objęte są dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
BAZA PRZEDSZKOLA
PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
Kadra pedagogiczna liczy 9 nauczycieli wychowania przedszkolnego, nauczyciel j. angielskiego i logopeda (7 dyplomowanych, 3 mianowanych, 1 kontraktowy), wszyscy z wyższym wykształceniem pedagogicznym, odpowiednimi kwalifikacjami oraz długoletnim stażem pracy w zawodzie.
Pracę przedszkola wspomaga łącznie 10 pracowników administracji i obsługi, w tym: intendent, kucharka, dwie pomoce kucharki, cztery pomoce nauczyciela oraz konserwator i sekretarz przedszkola na 0,5 etatu.
Przedszkolem kieruje dyrektor wyłoniony w drodze konkursu. Organem prowadzącym jest Gmina Pyrzyce, a organem nadzorującym – Kuratorium Oświaty w Szczecinie.
DZIECI ROZPOCZYNAJĄCE EDUKACJĘ PRZEDSZKOLNĄ
W naszym przedszkolu podejmujemy działania, które pomagają zmniejszyć stres przyszłych wychowanków i rodziców prowadząc dni adaptacyjne. Wszystkie zamierzenia i działania zapisałyśmy w programie „Program adaptacji do warunków przedszkola”, który funkcjonuje od 2000 r.
PROFILAKTYKA I BEZPIECZEŃSTWO
Prowadzimy działania wychowawcze, profilaktyczne, proekologiczne i prozdrowotne, które opierają się na opracowanych programach: Programie wychowawczym, programie profilaktycznym „Bawimy się bezpiecznie” i programie edukacji ekologicznej „Przedszkolak Przyjacielem Przyrody”.
Treści programu wychowania przedszkolnego zostały rozszerzone poprzez realizację programów ogólnopolskich:
Różnorodność programów edukacyjnych wykorzystywanych w przedszkolu zaspokajała potrzeby edukacyjne dzieci W celu poprawy bezpieczeństwa pobytu dziecka w przedszkolu opracowaliśmy procedury bezpieczeństwa dzieci na placu zabaw i procedury odbioru dzieci z przedszkola; zainstalowaliśmy video domofony; wprowadziliśmy dyżury pracowników obsługi na półpiętrze obserwujących drogę dziecka do sali na piętrze.
OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE DZIECI
Na podstawie wyników diagnozy końcowej w poszczególnych latach poziom wiedzy i umiejętności dzieci 6-letnich we wszystkich sprawnościach był i jest bardzo wysoki: 99,6% (2006/2007), 99,6% (2007/2008), 97,2% (2008/2009), 99,65% (2009/2010), 97,8% (2010/2011); 95,3 % - 5-latki; 99,7% - 6-latki (2011/2012); 98,84% - oddział III - 99,96% - oddział IV (2012/2013), 96% - oddział III - 98,6% - oddział IV (2013/2014); oddział III - 97,7 %, oddział IV– 98,17 % (2014/2015).
Na uzyskanie bardzo dobrych wyników ma zdecydowanie systematyczna praca nauczycieli, która jest planowana i na bieżąco ewaluowana. Wszystkie te działania przyczyniają sie do rozwijania wiedzy i umiejętności wychowanków.
RACA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNO-OPIEKUŃCZA
Oferta edukacyjna przedszkola jest bardzo szeroka - prowadzimy działania logopedyczne, prozdrowotne, proekologiczne, opiekujemy się dziećmi wymagającymi wsparcia (praca indywidualna i w grupach), rozwijamy zdolności i zainteresowania (kółka zainteresowań), promujemy umiejętności dzieci w środowisku lokalnym (strona internetowa, wystawy, występy artystyczne, konkursy), dbamy o całościowy rozwój dziecka oraz wzbogacamy formy współpracy z rodzicami (uroczystości, spotkania integracyjne, zajęcia otwarte, festyny, pogadanki, czytanie bajek, przedstawienia teatralne w wykonaniu rodziców, zebrania, prelekcje).
Praca wychowawczo- dydaktyczno–opiekuńcza realizowana jest tak, aby odpowiedzieć na oczekiwania dzieci i rodziców. Zadania realizujemy w atmosferze szacunku, akceptacji i bezpieczeństwa.
Tradycją jest opowiadanie bajek przez dzieci dla dzieci. Celem tego zadania jest wdrażanie dzieci do prezentowania się przed rówieśnikami, rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi oraz do interesowania się literaturą dziecięcą, włączanie rodziców do czytania bajek dzieciom.
Postawiliśmy na większą samodzielność i motywację do spożywania posiłków w grupie III i IV. Dzieci samodzielnie przygotowują i komponują kanapki, nakładają potrawy obiadowe na talerz wg potrzeb. Zauważyliśmy, że dzieci zjadają więcej i chętniej posiłki, a szczególnie warzywa i dodatki w postaci szczypioru, rzeżuchy.
Prowadzimy w grupach „kąciki urodzinowe” ze zdjęciami dzieci, które stanowią również pomoc dydaktyczną wykorzystywaną do utrwalania nazw pór roku, miesięcy. Przyjemniej jest, gdy wszyscy się weselą razem z jubilatem
KOŁA ZAINTERESOWAŃ
prowadzone nieodpłatnie przez nauczycieli
W każdym roku szkolnym oferta przedszkola jest wzbogacona o koła zainteresowań, które rozwijają zainteresowania i uzdolnienia dzieci w grupie 5 i 6-latków.
Koło plastyczne „Mały artysta” - dla dzieci zainteresowanych działalnością plastyczną, o odpowiednim stopniu uzdolnień plastycznych, jakości spostrzeżeń wzrokowych i wrażliwości emocjonalnej.
Koło „Mały badacz” - dla dzieci o ogólnych zdolnościach intelektualnych, wykazujących zainteresowania techniczne, badawcze.
Koło taneczne - dla dzieci o ogólnych zdolnościach artystycznych, wykazujących zainteresowania tańcem.
METODY STOSOWANE W PRZEDSZKOLU
Stosujemy nowoczesne metody i formy pracy, które zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych. Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego oraz nowatorskie toki metodyczne:
- Pedagogika zabawy wg Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów I Animatorów KLANZA
- Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne
- Opowieść ruchowa
- Gimnastyka ekspresyjna R. Labana
- Metoda K. Orffa
- Gimnastyka rytmiczna A i M. Kniessów
- Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz
- Metoda prof. E. Gruszczyk- Kolczyńskiej- dziecięca matematyka
- Metody aktywizujące
- Relaksacja
- Metoda odimienna dr Ireny Majchrzak
PROGRAMY REALIZOWANE W PRZEDSZKOLU
Pracujemy zgodnie z Podstawą programową wychowania przedszkolnego zatwierdzoną przez MEN (Dz. U. Nr 4/08,poz. 17) – Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 r.). Realizujemy ją poprzez:
TRADYCJE PRZEDSZKOLA
Przedszkole ma własne tradycje, co podkreśla jego odrębność i specyfikę. Placówka ma swoją nazwę, logo oraz kalendarz imprez i wydarzeń:
WSPÓŁPRACA PRZEDSZKOLA Z RODZICAMI
Przedszkole ściśle współpracuje z rodzicami, radą rodziców i środowiskiem. Opracowujemy i realizujemy „Plany współpracy z rodzicami”.
Wielu rodziców chętnie włącza się w organizację wycieczek, imprez i uroczystości, organizowanie pogadanek dla dzieci (pielęgniarka, policjant, strażak). Rodzice uczestniczyli w realizacji programów ogólnopolskich „Czyste powietrze wokół nas” „Kubusiowi Przyjaciele Natury”. Angażowali się w działania przedszkola przygotowując dla dzieci przedstawienia m.in. „Królewna Śnieżka i siedmiu Krasnoludków”, „Czerwony Kapturek” wcielając się w rolę bohaterów, przygotowywali stroje dla dzieci do inscenizacji i teatrzyków. Włączali również całe rodziny w przygotowanie prac plastycznych na różne wystawy, np. z surowców wtórnych „Ekolandia”, „W zdrowym ciele – zdrowy duch”, „Dobry kolega”.
Przybliżamy rodzicom specyfikę pracy z dzieckiem głównie poprzez:
WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM
Nasze przedszkole ceni sobie współpracę z innymi przedszkolami. Zapraszamy wszystkie dzieci sześcioletnie z przedszkoli Gminy Pyrzyce na Quiz bajkowy „Przedszkolak przyszłym czytelnikiem” i przedszkolaków z PP3 w Pyrzycach na konkurs wiedzy o Pyrzycach „Moje miasto Pyrzyce” oraz uczestniczymy w przedsięwzięciach organizowanych przez te placówki.
Szczególnie aktywnie współpracujemy z:
Wysoki kontrast - wersja strony dla niepełnosprawnych